Velkommen! Logg Inn Opprett en ny profil

Avansert
Siste nytt om Flirt ulykken...135 km/t i 70 km/t sone...!!
Lagt inn av Tore Wahl 
Siste nytt om Flirt ulykken...135 km/t i 70 km/t sone...!!
17. February 2012, kl. 14:38
[www.aftenposten.no]

Dessverre så er dette veldig tragisk, men da er det ihvertfall en årsak til ulykken..
Re: Siste nytt om Flirt ulykken...135 km/t i 70 km/t sone...!!
17. February 2012, kl. 14:48
Veit ikke engang hva jeg skal si....
Hvis det er sant da....

Tom-Inge
17. February 2012, kl. 14:55
Står på nrk at det såvidt var innenfor 70 grensa når det sporet av.
Bremsene var aktivert i 11 sek.
Kan vel være at så hard bremsing ikke er heldig.
Nå fikk je litt å gruble over.
Nå skulle Newton ha vært her

Tom-Inge
17. February 2012, kl. 14:56
Det var det jeg fryktet når jeg så hvor lang tid det tok fra Toget krasjet til det stod stille , 340 m fra der det traff fjellveggen..
Dette er det samme vi opplever på veinettet hver dag at det går for fort i svingene og ulykkene kommer deretter..
Da får vi håpe at Flirt settene blir friskmeldt fort og at de kommer i trafikk snart og at vi "glemmer" det episoden her..
17. February 2012, kl. 15:41
Tom-Inge Kjensli
Står på nrk at det såvidt var innenfor 70 grensa når det sporet av.
Bremsene var aktivert i 11 sek.
Kan vel være at så hard bremsing ikke er heldig.
Nå fikk je litt å gruble over.
Nå skulle Newton ha vært her
Det lar seg gjøre å få folk til å forstå hastigheter, men å få folk til å begripe hastighetens kvadrat er ganske enkelt umulig.
De fleste virkninger av hastighet øker med kvadratet av hastigheten, det vil si at ved dobling av hastigheten blir virkningene firedoblet!
Dette gjelder for eksempel bremsestrekninger, sentrifugalkrefter i sving, energien som er virksom osv.
17. February 2012, kl. 16:00
Det nevnes at testing av settene er innstillt inntil videre, men klokken 11,00 sto ett sett på Gulskogen stasjon, så de er nok ute å kjøre.
17. February 2012, kl. 16:12
Jahn Jonassen
Det nevnes at testing av settene er innstillt inntil videre, men klokken 11,00 sto ett sett på Gulskogen stasjon, så de er nok ute å kjøre.

Evt så hadde de trekt opp i opptrekkern fra Sundland.. For å skifte på de.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Lasse Andersen

Lokfører hos Grenland Rail AS smiling smiley
avatar Selg ikke bjørnen før skinnet er skutt !
17. February 2012, kl. 16:44
Selg ikke bjørnen før skinnet er skutt !
Jeg ser hva avisene skriver, men jeg har vondt for å forstå det, jeg tror jeg venter litt med å flå hele bjørnen !

Med hilsen fra Ronny..

“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.” ― Sarah Cook.

Tidligere bildeserier i Postvognene.

Railorama.dk
SJK Postvagnen.com
Resiinalehti.fi

Cognacteurens fotobok på Flickr dot com.

Re: Selg ikke bjørnen før skinnet er skutt !
17. February 2012, kl. 16:50
Det er en navngitt person i Havarikommisjonen som sier dette og derfor skriver aviser og nyheter om denne sakens utvikling..
Men som du sier "mellom linjene"....kan det det være en annen årsak til at toget har kjørt for fort..bremser etc..(ikke menneskelig feil) og det er noe annet..
Men hastigheten var 135 km/t ..
avatar Re: Selg ikke bjørnen før skinnet er skutt !
17. February 2012, kl. 16:58
Jeg klapper meg på magen en stund til jeg Tore. smoking smiley
Det kan fort gå opp mot ett år før vi får alle puslebiter på plass !

Med hilsen fra Ronny..

“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.” ― Sarah Cook.

Tidligere bildeserier i Postvognene.

Railorama.dk
SJK Postvagnen.com
Resiinalehti.fi

Cognacteurens fotobok på Flickr dot com.

17. February 2012, kl. 17:25
Ja det skulle ikke forundre meg Ronny, men synes dette er så trist for bedriften NSB at det ikke tar slutt på hendelser...
Håper for alles del , ikke minst bruker av NSB s tjentester at saken blir oppklar fort..thumbs up
17. February 2012, kl. 17:31
Uten å selge skinnen osv som noen sier her.
Tror nok den saken blir oppklart fort.
Følger spent med.
Uten sånne tenkere som meg blir det et kjedelig forum.
Hvis alle bare vil vente og se, uten å komme med teorier og meninger.

Tom-Inge
17. February 2012, kl. 17:43
[www.aibn.no]

135 km/t er nok dessverre riktig i følge info fra sht.

Kjell Birger
17. February 2012, kl. 17:56
135 km per time var farten da bremsene ble tilsatt, det var ca 300 meter før skiltet med 70 (tilbakelagt distanse var 340m, avsporingen var ca 50m etter 70-skilt). Hvilken retardasjon disse settene er i stand til vet ikke jeg, men farten var ikke 135 da de sporet av.

Mvh Vestein

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 17.02.2012 18:07 av Vestein Øvrom.
17. February 2012, kl. 18:44
Vestein Øvrom
135 km per time var farten da bremsene ble tilsatt, det var ca 300 meter før skiltet med 70 (tilbakelagt distanse var 340m, avsporingen var ca 50m etter 70-skilt). Hvilken retardasjon disse settene er i stand til vet ikke jeg, men farten var ikke 135 da de sporet av.

Hur jag än läser så kan jag inte förstå hur Du tolkar uppgifterna !!
17. February 2012, kl. 18:45
Vestein Øvrom

Hmm, jeg tror ikke du kan konkludere med at bremsene ble tilsatt 300m før nedsettingsskiltet. Toget stoppet på 11 sekunder/340m, men slik jeg leser det havarikommisjonen skriver er det inkludert bremsestrekningen etter avsporingen. Toget kan altså ha sporet av 100m etter at bremsene ble tilsatt og fortsatt 240m til...?
17. February 2012, kl. 18:53
Peter Flink
Vestein Øvrom

Hur jag än läser så kan jag inte förstå hur Du tolkar uppgifterna !!

Det er godt mulig jeg ikke skjønner dette. Det jeg gikk ut fra var, sitat:

"Avsporingen skjedde ca. 50 60 meter etter at strekningshastigheten går ned fra 130 km/t til 70 km/t."

og

"... toget holdt en hastighet på 135 km/t da togets bremser ble aktivert. De foreløpige analyser tyder på at det tok ca. 11 sekunder fra bremsene ble aktivert inntil toget stod i ro. Tilbakelagt distanse er målt til 340 m."

Jeg regnet med at tilbakelagt distanse her var distansen fra bremsene ble tilsatt til settet stod stille.

Link til foreløpig rapport

Mvh Vestein

17. February 2012, kl. 19:05
Vestein Øvrom

"Avsporingen skjedde ca. 50 60 meter etter at strekningshastigheten går ned fra 130 km/t til 70 km/t."

og

"... toget holdt en hastighet på 135 km/t da togets bremser ble aktivert. De foreløpige analyser tyder på at det tok ca. 11 sekunder fra bremsene ble aktivert inntil toget stod i ro. Tilbakelagt distanse er målt til 340 m."

Jeg regnet med at tilbakelagt distanse her var distansen fra bremsene ble tilsatt til settet stod stille.

Men det kan jo egentlig bety at bremsene ble tilsatt 10m før avsporingen og toget beveget seg 330m etter avsporingen. Det sier altså ingenting om hastighet i avsporingsøyeblikket.
17. February 2012, kl. 19:13
Jens Kr. Kirkebø
Vestein Øvrom

og

Men det kan jo egentlig bety at bremsene ble tilsatt 10m før avsporingen og toget beveget seg 330m etter avsporingen. Det sier altså ingenting om hastighet i avsporingsøyeblikket.

Det er mulig.

Mvh Vestein

17. February 2012, kl. 19:15
En liten detalj; vi må anta at togets bremseinnretninger har svært liten og tilnærmet ingen effekt etter avsporingstidspunktet; Når hjulene humper bortover sviller og pukk spiller det antageligvis forholdsvis liten rolle om hjulene går rundt eller står stille..........
17. February 2012, kl. 21:23
Hmmmmmmmmmmm.

For å stoppe på 11 sekunder fra 135 km/t gir, dersom jeg har regnet riktig, en retardasjon på 3,41 m/s2

Ligger ikke 69 settene på ca 0,9 m/s2 i retardasjon i automatikk?

Forøvrig kan jeg sånn i farten tenke meg 8-10 grunner til at det gikk som det gikk, så her bør man trå varsomt til de som sitter med alle opplysningen kommer med en konklusjon.

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 17.02.2012 21:26 av Finn Lund.
17. February 2012, kl. 22:00
Finn Lund
Hmmmmmmmmmmm.

For å stoppe på 11 sekunder fra 135 km/t gir, dersom jeg har regnet riktig, en retardasjon på 3,41 m/s2

Ligger ikke 69 settene på ca 0,9 m/s2 i retardasjon i automatikk?

Det gjelder vel det meste materiell tror jeg, ihvertfall type 72. Tror 0.9 er verdien for 69 og 70 også. I manuell kan man bremse litt hardere, med skinnebrems ennå mer. Jeg vil tro enkelte tovogns 69-sett kan mer enn doble denne verdien ved fullbrems+skinnebrems.

Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 17.02.2012 22:02 av Jens Kr. Kirkebø.
17. February 2012, kl. 23:08
Kan jo tyde på at togets automatikk er for hard?
At nedbrensingen burde startet før og mjukere?
Bare en tanke.
Alt sånt programeres jo etter GPS kordinater for hver strekning regner jeg med.

Tom-Inge
17. February 2012, kl. 23:42
Tom-Inge Kjensli
Kan jo tyde på at togets automatikk er for hard?
At nedbrensingen burde startet før og mjukere?
Bare en tanke.
Alt sånt programeres jo etter GPS kordinater for hver strekning regner jeg med.

Da regner du feil. Automatikken er kun en avansert "cruise control" som styres av føreren. Om spaken (rattet i type 69) står på 130km/t og den føres ned til 0km/t vil toget normalt bremse med 0.9m/s2 inntil det stopper. Legges den tilbake i 100km/t vil toget akselerer maks til det når 100km/t og så holde denne hastigheten.

Kjøres det manuelt styrer føreren pådrag og brems selv, istedenfor å be om en spesifikk hastighet.
17. February 2012, kl. 23:53
Hvis toget går fortere enn ti prosent over grensa vil bremsene automatisk aktiveres.
Det kan ikke føreren overstyre?
Kan ikke kalle det enn avansert crusekontroll da?
Isåfall er jo vitsen borte.
Burde egentlig slå inn så toget når ti prosent grensen før en når den strekkningen.
Tar jo som sagt litt tid å komme ned i fart.

Tom-Inge
18. February 2012, kl. 01:11
10% vet jeg ikke hvor du har fra, men da er vi over på ATC og denne tillater en hastighet på 9km/t over innstilt max hastighet etter strekningen man kjører på/togets max hastighet. Ut over dette kommer det så ann på om strekningen er utrustet med fullstendig(F-) eller delvis (D-)ATC. Nå er ikke jeg kjent utover Vestfold men antar at det er DATC der og da overvåkes ikke hastigheten mot noe annet enn innstilt max hastighet. Om det er en 70km/t kurve så er det fremdeles mulig å kjøre i 139km/t uten inngripen fra ATC (om toget har max hastighet 130km/t selvfølgelig.) Et godstog som har 100km/t som max hastighet kan kjøre i 109km/t før ATC vil gripe inn og bremse toget.

På en DATC strekning som det er i stort sett hele Norge er det kun overvåkning av maxhastigheten som er stilt inn, hastighet i avvikende sporveksler og saktekjøringer.
På en FATC strekning er det overvåkning av hastigheten alle steder. Banestrekninger med hastigheter over 130km/t må ha FATC.

Så som det kanskje går frem av dette så ligger det også en menneskelig feilkilde i dette og det er lokføreren som stiller inn ATC'n.

Automatikk er som sagt kun en automatisk fartsholder som justerer farten til den hastigheten som lokføreren ønsker.
18. February 2012, kl. 01:40
"Vitsen" er vel ikke borte med automatikken. Den har som nevnt ingen sikkerhetsmessig funksjon, den er kun et hjelpemiddel til fremføringen man som lokomotivfører kan benytte om man ønsker det. Personlig benytter jeg den ikke.

Sikkerheten skal altså ATC ordne, men den har ingen kobling til GPS. GPS er alt for usikkert, dette styres av baliser i sporet som ligger nøyaktig på riktig sted. Dessverre valgte JBV i sin tid å bygge ut D-ATC, til forskjell fra Sverige som har F-ATC overalt. D-ATC er ikke lengre tillatt å benytte på nye strekninger.

Alle strekninger med sth over 130km/t har F-ATC samt enkelte andre som f.eks Drammenbanen Lysaker-Asker og Spikkestadbanen. Vestfoldbanen er jeg ikke kjent på men regner med at det kun er F-ATC på Sandeparsellen og Barkåker-Tønsberg siden det er disse som er nybygde. De andre vil få F-ATC etterhvert som de bygges ut.

Strekninger lengre frem i tid, som Follobanen, vil antageligvis ikke få ATC i det hele tatt, men ERTMS nivå 2.
18. February 2012, kl. 08:28
Okey. Så det er automatikken som griper inn hvis toget går fortere enn det fører har stilt inn.
Det er jo lite avansert smiling smiley

Tom-Inge
18. February 2012, kl. 10:22
Tom-Inge Kjensli
Okey. Så det er automatikken som griper inn hvis toget går fortere enn det fører har stilt inn.
Det er jo lite avansert smiling smiley

Hvordan mener du det burde fungert ?
18. February 2012, kl. 11:29
Burde vært lagt inn i styringa hvilke makshastigheter som gjelder.

Tom-Inge
Beklager, bare registrerte brukere kan opprette innlegg i dette forumet.

Klikk her for å logge inn

Brukere online

Gjester: 74
Høyeste antall brukere samtidig: 44 på 16. March 2014
Høyeste antall gjester samtidig: 275 på 14. May 2012

Design by Laurenz Edelman, Ronny Maarud and Karsten Gill
@ 1998-2014

Rettigheter til alle bilder på Jernbane.net tilhører fotografene.
All photos on Jernbane.net are protected by international copyright laws.
Any use of photos from this website without permission from the photographer is prohibited. Contact Jernbane.net staff to request permission.